donderdag 26 februari 2009

Hoe organiseer je een Open Koffie?

Naar aanleiding van de vorige blog, is het misschien wel handig om even te vertellen hoe je dan zo'n Open Koffie organiseert. Bij dezen.

Wat is er voor nodig?
-Éen initiatiefnemer, bijv. de bibliotheek
-Heldere doelen, bijv. organiseren van een netwerk, kennis- en informatieuitwisseling, samenwerking, draagvlak creëren, enz.
-Doelgroepen - bedenk voor wie met wie je de Open Koffie wilt organiseren, bijv. Informatiecentrum, klanten en betrokken uitgevers en leveranciers.
-Een locatie intern of extern, bijv. de bibliotheek stelt de locatie, koffie en cake beschikbaar of men spreekt ergens in koffiebar af
-Wat frequentie en tijd betreft worden gezamenlijk afspraken over gemaakt. Bijv. 1x per maand op tijdens de lunch of 2x per maand op maandagochtend, enz.
-Een van de partners zorgt voor een digitaal platform voor communicatie, informatie en discussie. Het beheer wordt zoveel mogelijk gezamenlijk gedaan.
-Alle drie de partners zorgen voor sprekers. Met elkaar worden afspraken gemaakt over de onderwerpen. Er wordt max. zo’n 20 minuten iets verteld; de rest van de tijd is voor discussie en netwerken.
-Wat levert het op: heel veel contacten, goodwill en nieuwe ideeën en ook samenwerking en verbinding op bepaalde diensten of producten. Ook andere bibliotheektypen bijv. speciale bibliotheken, zeg maar de bedrijfsbibliotheken, kunnen baat hebben met het intern organiseren van een Open BedrijfsKoffie. Op die manier kunnen je vaste klanten nog meer aan je binden en nieuwe klanten aantrekken.

Geen opmerkingen: